Dinaminis galios valdymas

Įrengiant elektromobilio įkrovimo stotelę privačiuose objektuose, dažnai vartotojas yra priverstas kreiptis į ESO dėl elektros įvado galios didinimo. Kadangi klientams kyla daug klausimų ir neaiškumų, išdėstysime šio proceso seką:

  1. Įvertinkite ar įvadinės galios didinimas yra būtinas, o jeigu taip, kiek kW reikia didinti? Pildant ESO savitarnoje elektros įvado galios didinimo paraišką reikia įrašyti konkretų kW skaičių. Paprasčiausias būdas sužinoti reikalingą kW kiekį – susumuoti esamą elektros įvado galią ir reikalingą (planuojamą) įrengti elektromobilio įkrovimo stotelės galią. Toks veiksmas yra pateisinamas, jeigu Jūsų objektui ESO suteiktas elektros įvado galingumas neturi jokio rezervo, o Jūs dažnai eksploatuojate visus turimus elektros prietaisus vienu metu kartu ir dar planuojate įkrauti elektromobilį.
  2. Po galios didinimo paraiškos pateikimo ESO sistemoje Jums bus paruoštos Techninės Sąlygos (TS) ir nauja sutartis. Joje bus nurodyta galios didinimo mokesčio suma. Daugelyje atveju TS apibrėžti kliento (abonento) veiksmai apsiriboja turimo įvadinio kabelio įvertinimo darbais.
  3. Jūsų pasirinktas, atitinkamą kvalifikaciją turintis rangovas (atestuota elektros energetikos įmonė) po įvadinio kabelio įvertinimo darbų užbaigimo ESO sistemoje priduos rangovo aktą, o Jums pateiks objekto schemą, izoliacijos varžų bei įžeminimo grandinių matavimo protokolus.
  4. Jeigu rangovo aktas priimtas ir nurodytas ESO sutartyje galios didinimo mokestis yra sumokėtas – laukite įvadinio saugiklio (automatinio jungiklio) pakeitimo. Šį paskutinį galios didinimo proceso veiksmą atlieka ESO. Po saugiklio pakeitimo Jūs galėsite naudotis padidinta elektros galia.

Su kokiomis problemomis ir kliūtimis galima susidurti įvadinės elektros galios didinimo proceso metu?

  1. Įvadinio kabelio įvertinimo metu paaiškėja, kad esamas įvadas „neveža“ naujos pareikalautos iš ESO galios – teks tokį kabelį pakeisti, arba priimti kitus techninius sprendimus dėl savo vidinio tinklo rekonstrukcijos, arba atsisakyti galios didinimo procedūros visai.
  2. Įvadinio kabelio pakeitimas nėra įmanomas (pvz. senamiestyje) arba tokie darbai yra labai brangūs ir nepriimtini vartotojui.
  3. Jūsų objekto lokacijoje ESO tinklas neturi rezervo, tokiu atveju dėl techninių kliūčių tinklo operatorius neduoda galios didinimo TS . Tiesą sakant, prognozuojame, kad toks neigiamas atsakymas ateityje gali būti gaunamas iš ESO vis dažniau. Briuselio valdininkai paišo ambicingus planus dėl elektromobilių populiarinimo, bet iš kitos pusės 30% ar net 40% vartotojų negali padidinti elektros įvado galios – paprastai tam nėra tiek gaminama pačios elektros ir nėra numatytas toks didelis elektros tinklų pralaidumo rezervas!

Vis dėl to alternatyvūs sprendimai yra:

Pirmiausia reikia suvokti, kad elektros energijos suvartojimo maksimumas paprastai būna piko metu. Dažniausiai esamas elektros energijos įvadas nuo 50% net iki 90% laiko apkrautas labai silpnai, o energijos poreikis išauga tik vakarais ir/ar savaitgaliais, kai visi susirenka namuose. Daugelis elektros prietaisų namuose funkcionuoja vartotojo nustatytu režimu, kur nėra galimybės reguliuoti suvartojamą galią, pavyzdžiui orkaitė, kaitlentė, vandens šildytuvas, indaplovė, skalbimo mašina ar grindų šildymas. Tačiau galimybė valdyti elektromobilio įkrovimo galią yra! Naudojant „smart“ sistemą ir žinant suplanuotos elektromobiliu keliones pradžią, mes galime piko metu mažinti elektromobilio įkrovimo galią, o kai daugelis elektros prietaisų bus išjungti (juk Jūs nekepate pyrago ir neskalbiate drabužių ištisai visą naktį), Jūsų elektromobilis bus įkraunamas pilnu stotelės pajėgumu. Tai yra dinaminio galios valdymo (DLB nuo dynamic load balancing) funkcija, kurios dėka įkrovimo stotelė mažina arba didina įkrovimo galią balansuojant ties nustatyto elektros įvado maksimumo. Taip galima išvengti brangios ir nepriimtinos tinklo rekonstrukcijos ar net techniškai neįmanomos elektros galios didinimo procedūros. Kitaip tariant, iki elektromobilio įsigijimo elektros energijos užtekdavo ir viskas funkcionavo, o elektromobilio įkrovimas turi būti paskirstytas laike, atsižvelgiant į namų prietaisų momentiškai vartojamos galios reikšmę.

Galime teigti, kad vidutiniškai nuvažiuoti elektromobiliu 100km reikia apie 20kW/h elektros energijos. Jeigu per dieną Jūs nenuvažiuojate daugiau, naudojant 10kW įkrovimo stotelę elektromobilio įkrovimui prireiks tik 2val., todėl galime laisvai planuoti ir valdyti elektromobilio įkrovimo procesą, nes kiekvienas iš mūsų bent 8val. būna namuose.

Iš kitos pusės elektromobilio eksploatacija ženkliai padidina bendrą elektros energijos poreikį. Jeigu kiekvieną dieną nuvažiuojate apie 100km., per mėnesį papildomai prireiks apie 600kW/h., o tai jau rimtas argumentas nuosavos saulės elektrinės įrengimui. Aišku, kuo didesnis elektros energijos suvartojimas, tuo greičiau atsiperka saulės jėgainės įrengimo investicija. Dabar šis rodiklis, panaudojant APVA suteikiamą kompensaciją siekia net nuo 3 iki 5 metų. Saulės elektrinės pagamintos elektros energijos ir galios paskirstymo vizualizacija čia.

Užtikrinkite savo ūkio energetinį efektyvumą jau šiandien. Rinkitės šiuolaikiškus sprendimus, o jų įgyvendinimui tinkamos kvalifikacijos specialistus, kurie galės pasiūlyti tam optimaliausią įrangą.